Dagens runda till Apple Store blev en succé när vi kunde återskapa felet och försöka hitta bot. Det tog bortåt en timme och tjugo minuter men servicepersonen var så glad och hjälpsam hela tiden. Att den här hjälpen inte kostar en krona tycker jag är smått makalöst. Jag fick berättat för mig att normalt tar ett besök i deras Genius Bar mellan fem och femton minuter. Jag var där mer än fem gånger så länge. Timkostnaden bortser vi ifrån men vilken utmaning det lär vara att få flyt och lagom med personal till den här delen av butiken. Det vore kul att få veta hur lönsamt det är och hur positiva kunder i regel är med den hjälp de får. Jag tror att de flesta är positiva och att det sprids till andra kunder. Det är troligen så också att den långa servicedisken bidrar till en positiv stämning i butiken. Det händer saker, kunniga experter hjälper besökare i alla åldrar med alla sorters problem. Det kan inte annat än vara en magnifik stämningshöjare och varumärkesbyggare. Jag tycker också att företaget lyckats att skapa en lugn och någorlunda avskild miljö för den här butiksservice. Det känns inte att man sitter mitt i butiken. Det beror säkert till väldigt stor del på hur personalen bemöter en och uteslutande fokuserar på mig som kund.
Hittills ligger Apple Store på en bra plats vad gäller personligt bemötande, servicevilja och miljö. Återstår att se om de lyckas fixa datorn också. Den blir kvar några dagar för att byta topcase. Det är delen med tangentbord, touchpad och hela aluminiumbiten på ovansidan av skrivbordet. Eftersom touchpaden byttes häromdagen så drar butiken av kostnaden för den. Bra där också.
Leave a Reply