Bra service i butiker är något jag verkligen uppskattar och är beredd att betala mer för. Bemötande, kunskap och vilja att hjälpa till är egenskaper jag värdesätter högt. Särskilt mycket uppskattar jag hur butikspersonal tar sig an oväntade frågor eller problem hur triviala än de månde vara. Till och med en reklamation eller kritik vill jag ska tas emot på ett bra sätt.
Nuförtiden är det vanligare att jag reagerar med förvåning när jag faktiskt får bra service än med upprördhet över den i regel dåliga service som bjuds. Det tycker jag är en tråkig utveckling inom detaljhandel
Idag var jag i Täby Centrum i olika ärenden. Jag passade på att besöka Telenors butik för att säga upp mitt abonnemang. Telenors nät har mycket dålig täckning i skärgården där jag är en stor del av fritiden. Eftersom det finns en Telenorbutik i Täby centrum tänkte jag att det kunde gå att fixa där. Det brukar vara papper som ska skrivas under för att avsluta ett abonnemang. Men se, det gick inte. Butiksmedarbetaren meddelar att det inte går att göra i butiken. Jag måste ringa kundtjänst eftersom de vill prata med mig. Kundtjänst till ett teleföretag är i regel en väntetid på upp till en timme och ingen positiv upplevelse. Det borde vara hur enkelt som helst för butikerna att ta emot reklamationer och uppsägningar direkt. Jag skulle utan tvekan överväga att använda dem igen och inte sprida mitt missnöje till alla jag känner.
Samtidigt passar jag på att göra ett återbesök i Apple Store med en strulande Macbook Pro. Servicetiden bokades enkelt hemma i morse via deras app. I butiken anmäler jag att jag kommit och blir omhändertagen av min dedikerade supportperson. Han plockar snabbt upp mitt ärende som sedan förra besöket är loggat i deras system. Olika tester görs och ett pris för åtgärd meddelas. Priset är dock dubbelt så högt som senast jag var där och jag undrar naturligtvis varför. Uppenbarligen har den förra kontakten missat att räkna in arbetskostnaden. Min nuvarande kontaktperson säger utan att tveka det minsta att det i så fall självklart är det priset som gäller. Jag bokar service och samtidigt skickas ett ordererkännande till min mail. Hela proceduren tar mindre än tio minuter. Inte någon gång har jag fått höra att det inte är möjligt eller att det inte ingår.
Det är så jag tycker bra service ska vara. Jag betalar gärna mer för god service och rekommenderar gärna de butikerna till vänner och bekanta i vardag och i sociala medier. Självklart går jag också gärna tillbaka dit. Gång efter gång efter gång. Det blir en väldigt bra livstidsförtjänst på en nöjd kund.
Leave a Reply